Reklamation

Om du inte är nöjd eller om varan är felaktig ska du reklamera varan där du har inhandlat den (i butiken eller via installatören). Som kund ska du kunna styrka tidpunkt för inköp av varan genom att uppvisa kvitto eller kopia av faktura som avser leveransen.

3 års reklamationsrätt:

Vi täcker tillverknings- och materialfel i tre år, enligt konsumentköplagen. Reklamationsrätten gäller i tre år från inköpsdatum.

Om inköpsdatumet inte kan fastställas, till exempel vid ROT-installation eller nyproduktion, gäller garantin från det datum då varan börjar användas av slutkunden. Datumet för användning fastställs genom protokoll vid slutbesiktning, vilket måste visas vid garantianspråk.

Ansvarsperioden för utbytta produkter eller reservdelar får inte överskrida den ursprungliga garantitiden.

Fel på grund av normalt slitage, felaktig installation, felaktig användning eller underlåtenhet att följa underhållsinstruktionerna omfattas inte.

Eventuella kostnader för tredje part ska täckas av försäkring som innehas av installerande företag eller av slutkund.

Garantier

Blandare:

För att garantin skall gälla skall blandaren vara monterad och använd på ett korrekt sätt. Rördragning och installation skall vara fackmannamässigt utförda och överensstämma med gällande branschregler. Garantin omfattar inte frysskador eller skador och funktionsfel som uppkommit genom orenheter i vattnet. Garantin gäller heller inte fel som orsakats av felaktig rengöring (skrubbning eller användning av slipande/frätande rengöringsmedel). Fel som beror på normalt produktslitage, tex repor i ytan, felaktig och/eller oaktsam installation, användning av reservdelar av annat fabrikat, felaktig användning, eller underlåtenhet att följa monterings- eller serviceinstruktioner ersätts inte.

Garantin täcker inte kostnader för annat än vad som här nedan anges. Eventuella kostnader för tredje part ska täckas av försäkring som innehas av installerande företag eller av brukaren.

Skador som orsakas till följd av spänningskorrosion som uppstår på grund av vattnets eller den omgivande miljöns beskaffenhet (tex. förhöjt eller negativt tryck eller spänning i ledning) samt felaktig montering inkluderas inte i produktansvaret.

Diskhoar:

Diskhon ska installeras så att den kan tas bort utan att skada andra föremål (följdskador). Detta gäller oavsett monteringssätt.

Vid montering i massiv träskiva ska diskhon monteras så att panelen kan röra sig oberoende av diskhon. Detta gäller speciellt vid montering av diskhoar i kompositmaterialet Silgranit, som är ett helt ”dött” material. Skador på diskhon på grund av spänningar mellan bänkskiva och diskbänk är inte diskbänksleverantörens/importörens ansvar. I sådana fall kommer klagomålet att avvisas.

SkanCo:s ansvar är under alla omständigheter begränsat till nettofaktureringsvärdet för de levererade varorna.

 

Transportskada – besiktning av gods vid mottagande:

Var noga och uppmärksam vid mottagningskontrollen av varorna. Kontrollera alltid att antalet kolli stämmer överens med det som står på transportdokumentet. Kontrollera även varan/artiklarna för eventuella defekter eller skador. Om det är brist på paket och/eller synliga skador på förpackningen ska detta läggas till på fraktsedel/kvittolista vid mottagandet. Skador som upptäcks efter att transportören har levererat varan/varorna ska hanteras i enlighet med de reklamationsbestämmelser som transportören fastställt.

Eventuella fel eller dolda skador ska anmälas till transportören senast 12:00 nästa arbetsdag. Om det är svårt att meddela transportören kan skadan anmälas till SkanCo inom samma tidsfrist. SkanCo vidarebefordrar skadan till transportören. Vid för sent anmäld transportskada kan ingen ersättning förväntas.

Föremål som är märkta och/eller på annat sätt med uppgift om att varan/varorna ska kontrolleras omedelbart ska kontrolleras extra noggrant vid mottagandet. Det är varor som är mer mottagliga för ”dolda” transportskador.

Returpolicy:

Returer kan endast ske efter överenskommelse med SkanCo. Detta gäller oavsett orsak. En retur-/reklamationsblankett finns tillgänglig hos SkanCo och ska medfölja returen. Returer utan avtal och retursedel kommer inte att behandlas. Avtalade returer inklusive reklamationer ska göras med företagspaket. Paket som hamnar hos ombud hämtas inte ut och kommer följaktligen tillbaka till avsändaren.

En returavgift på minst 25 % av det fakturerade beloppet tillkommer vid retur av en felaktigt beställd vara. Endast oskadade varor i originalförpackning och i hela kartonger kan returneras. Returfrakt står kunden för. Beställda varor (ingår inte i grundsortimentet) accepteras inte för retur!

Berättigade reklamationer och överenskomna returer krediteras efter mottagande och inspektion av varan. Vid reklamationer ska dokumentation på köpet alltid uppvisas!

 

 

Tillagd i varukorgen

preloader